Vidékfejlesztési minisorozatunkban ismét olyan kérdéshez érkeztünk, amely a fejlett vállalkozói- és fogyasztói kultúrával rendelkező gazdaságokban nem is kérdés, hanem egy problémára adott gyakorlatias válasz. Kis internetes kereséssel a helyi termelők termékeinek/szolgáltatásainak fogyasztására ösztönző kampányok és szervezetek tömkelegének találjuk meg csalogató arculatát. Kistérségi vagy akár már kisvárosi szinten is érdemes megfontolni egy buy local kampány vagy mozgalom indítását: közösséget épít, vállalkozói kapcsolatokat alakít ki, munkahelyeket teremt, identitást nyújt – és hosszan sorolhatnánk a kommunikációs előnyöket.
Helyben adják el
Néhány ötlet az induláshoz:
- Keressük meg, hogy mi az, ami közös lehet a helyi üzletekben (motiváció, történet, helyi legenda, gazdasági együttműködés stb.), kerítsünk köré történetet.
- Találjunk ki figyelemfelkeltő és kifejező arculatot kampányunknak, olyat, amely a fiatalok érdeklődését is felkeltheti.
- Részletesen tájékoztassuk a helyieket a lokális fogyasztás gazdasági, környezeti, közösségi előnyeiről (részletes magyar összefoglaló itt, kicsit eltérő angol nyelvű gyűjtés és infografika itt).
- Ne csak POS eszközökkel, hanem központilag, az önkormányzat saját felületein is kampányoljunk a mozgalom céljai érdekében. Mutassuk be vetésforgóban a jelentős helyi vállalkozásokat.
- Hozzunk létre online felületet és közösségi média profilokat, csoportokat a zavartalan információáramlás, illetve a közösségi interakció megteremtése érdekében, hogy valóban közös ügy legyen.
- Kapcsoljuk össze a kezdeményezést helyi nemes üggyel: például az itt elköltött pénz egy részét fordítsuk a mentőszolgálat támogatására.
- Gyakran kérjük ki a helyiek véleményét, például arról, mely üzleteket kedvelnek.